-
figurki – gry bitewne używają modeli reprezentujących jednostki, co w grach planszowych często jest opcjonalne. W niektórych grach w czasie bitwy może znajdować się kilkaset jednostek (np. Warhammer 40000), w innych kilka (np. Bolt Action)
-
rozpiski – gracze przed bitwą przygotowują dokument opisujący jednostki biorące udział w bitwie. W niektórych grach (np. X-wing) jednostek biorących udział w bitwie jest niewiele, a wszystkie modyfikacje są opisane na oddzielnych kartach jednostek - w tedy rozpiska w formie wydruku nie jest potrzebna, w innych grach (np. Warhammer Fantasy Battles) wydruk jest konieczny ze względu na poziom skomplikowania.
-
pole bitwy – w przeciwieństwie do innych gier planszowych obszar gry jest otwarty - nie jest podzielony na pola (kwadraty, sześciokąty), a jednostki mogą poruszać się w dowolnych kierunkach względem planszy. Często istotnym elementem planszy są tereny, czyli lasy, budynki, rampy, itp. reprezentowane przez makiety.
-
miarki i znaczniki – ze względu na otwarty obszar gry potrzebne są metody na mierzenie odległości (ruchu, ataków dystansowych) jak również wyznaczanie obszarów (np. pole widzenia jednostki, obszar działania wybuchu). W wielu grach do mierzenia odległości używa się miarek calowych